Recenze: Instant karma

Jak by jste se schopností přivolat okamžitou karmu naložili vy?

Autor: Marissa Meyerová

Originální název: Instant karma

Nakladatelství: Egmont

Počet stran: 384

Vazba: pevná

Anotace: Prudence je klasická šprtka, co má o lidech okolo sebe jasno: jsou líní, arogantní a nejradši by jim to všem dala pořádně sežrat. Po jedné karaoke noci se jí přání splní - zničehonic může na kohokoli přivolat okamžitou karmickou odplatu. Tahle superschopnost nefunguje jen na otravného spolužáka Quinta, který s ní pracuje v záchranném centru pro mořské živočichy. Co když je však úplně jiný? Prudence se o něm pokusí zjistit víc... a brzo v tom lítá až po uši.

Prudence má velké sny, chce studovat ekonomiku a být ve všem nejlepší. Jenže jí to trochu kazí její spolužák a partner v biologii Quint. Byli nuceni společně celý rok spolupracovat na seminární práci a on si jejich prezentaci klidně prošvihne! Pru je naštvaná a stěžuje si svým nejlepším kamarádům. Všichni si o ní myslí, že je nudná šprtka, ale ona se všem rozhodne jednoho večera na karaoke dokázat, jak dobře se umí bavit. Zazpívá, zatančí a bohužel uklouzne na vylitém pití a praští se do hlavy. Od té doby dokáže přivolat na lidi karmu - okamžitou. Uděláte něco hezkého? Jste odměněni. Porušujete pravidla? Čeká vás odplata. Jenže tahle schopnost na toho strašného Quinta nefunguje! Jelikož si ale potřebuje vylepšit hodnocení z biologie, musí ti dva nakonec spolupracovat. Uzavřou spolu dohodu: Pru bude dobrovolničit v záchranném centru a Quint jí na oplátku pomůže s jejich prací. Jak se ale navzájem poznávají, Prudence zjišťuje, že to není až tak špatný kluk...

Prudence není úplně typická hlavní hrdinka. Opravdu je to velká snaživka. Cílevědomá, soustředěná a někdy až moc lpí na dokonalosti. Když se pro něco rozhodne, dotáhne to až do konce s velkou parádou. Dokázala jsem se do ní skvěle vžít. V příběhu se pomalu vyvíjí a mění se i její pohled na svět. Pochopila, že pro všechno jsou nějaké důvody. Navíc se z holky, co jen chtěla dostat lepší známku, stane někým, komu záleží na zvířatech a chápe, že je důležité jim pomáhat.

Quint se ze začátku může zdát trochu otravný, ale pak jsem si ho opravdu oblíbila. V knize je hezky vysvětleno, proč se choval, tak jak se choval. Je to fakt hodný kluk a já ho jako hrdinu mám ráda. Ze začátku Pru hodně vytáčel, ale ne že by říkal něco špatného, jen se k ní choval mile. Což bylo moc vtipné číst. Jejich vztah se vyvíjel pomalu a moc hezky. Bavilo mě o tom číst.

V knize vystupuje taky Morgan. Je to veganka a velká zastánkyně zvířat. I jí se týká jedna z Prudenciných karmických odplat. Pak je tu Ari, nejlepší kamarádka hlavní hrdinky, která je úplně zapálená do hudby. Její postava se mi moc líbila. Taky Pruino dvojče Jude hraje v knize určitou roli. Je to takový ten milý usměvavý kluk, kterého má každý rád.

I když je to odpočinková kniha, najdou se tu i zajímavá témata - třeba ochrana zvířat. Hodně věcí, o kterých se v knize mluví, jsem vůbec netušila. Šokovalo mě, co všechno lidé mořským tvorům provádějí. Kapitoly, kde pečují o zraněná zvířata, byly hodně zajímavé. Nevěděla jsem, jak se musejí krmit ani co všechno je pro ně potřeba udělat. Marissa Meyer to nepodává nudně, ale zábavným a poučným stylem, ze kterého si hodně zapamatujete.

Mimo to se tu řeší i vzhled. Nemyslím tím make-up, ale spíš typy postavy. Hlavní hrdinka totiž není žádná velká kráska, ale ani to přehnaně nehrotí. Cítí pochybnosti ohledně toho, jak vypadá a trochu se stydí koupat se všem na očích. Nese si s sebou něco z minulosti, co ji pořádně zabolelo.

A konečně jsem se taky dostala k té karmě, kterou může Prudence způsobovat. Ono to pro ni ze začátku vypadá jasně. Tahle řekla něco špatného, zaslouží si být potrestaná. Tahle křičí na prodavačku, odplata ji nemine. Jenže po chvilce si začíná Pru uvědomovat, že nic není černobílé, že nezná celý příběh a třeba si někdo trest doopravdy ani nezasloužil. Tohle mě donutilo přemýšlet, jak bych se asi rozhodovala já sama na jejím místě.

Jinak aby bylo jasno, v knize je i jiná zápletka než jen domácí úkol a romantická linka mezi hlavními hrdiny. A s hrdostí můžu říct, že jsem odhalila, kdo to byl úplně na začátku. Celá kniha se povětšinou soustředí na Pru a Quinta, ale jde tu i o jiné věci.

Od Marissy Meyer jsem četla spoustu skvělých knih. Tahle se k nim teď může taky zařadit. Není to žádná akční záležitost jako třeba Měsíční kroniky, ale hezký román ze současnosti s malou "superschopností".  Všechna očekávání, co jsem do knihy vkládala, se naplnila a za to jsem moc ráda. Autorka má úžasný styl psaní a tahle kniha byla i  vtipná. Všechno, co načala, zase ukončila a na pokračování ani nemusíme čekat, protože se jedná o stand alone. Myslím, že v tomhle případě je to tak i lepší.

Kdybych si Instant karmu ještě nepřečetla, nechala bych si ji na horké letní měsíce. Jenže já naprosto chápu, že když je to tak úžasné, prostě nemůžete odolat.