Recenze: Tiny Pretty Things

Originální název: Tiny Pretty Things

Vydáno: 2020

Nakladatelství: #booklab

Počet stran: 416

Vazba: brožovaná

Anotace: Na jedné z nejprestižnějších baletních škol na Manhattanu skrývají dokonalé, krásné baletky nepěkná tajemství a ohavné lži.

Na privilegované Bette by nikdo nenašel jedinou chybu - je jako baletka z hrací skříňky. Ale život ve stínu sestry, která je jednou z největších hvězd baletního světa, v ní probouzí temnou stránku. Perfekcionistka June má už po krk toho být věčnou náhradnicí. Tenhle školní rok se spokojí jen s tím nejlepším - i kdyby to znamenalo, že bude muset sáhnout po nějakých ne zcela čistých prostředcích, aby toho dosáhla. A nová studentka Gigi zatím předčila všechny tanečnice z konzervatoře, ale samotný tanec by ji mohl zabít.

Soutěživost je s každým blížícím se představením silnější a z nevinných naschválů se stává něco čím dál tím temnějšího, takže je jen otázkou času, kdy se jedna z mnoha jisker vznítí - a popálí se i ty nejlepší.

Kniha vypráví o třech dívkách na baletní škole v New Yorku. Všechny se snaží řešit své problémy, ať už jsou to maličkosti nebo opravdu závažná témata. Nemají se úplně v lásce, protože každá studentka baletu touží po tom být ta první - nejlepší. Bette trápí, že nedostala roli, kterou jí podle ní učitelé slibovali už od doby, kdy poprvé obula špičky. June je prakticky neviditelná. Nevyniká jako jiné její spolužačky, ale myslí si, že zatančit nejlépe zvládne právě ona - jen kdyby dostala svou šanci. A pak je tu ještě nová holka Gigi. Přijela ze slunné Kalifornie a nastoupila na konzervatoř. V roli privilegované zastoupila Cassie, která měla tragickou nehodu při zkoušce a zlomila si kyčel. Jenže postupem času se ukazuje, že to možná nebyla až taková náhoda. V době před svým zraněním se potýkala s řadou problémů a naschválů, které jí někdo ze spolužáků působil. A přesně to samé se teď děje i Gigi. Střepy ve špičkách, fotky na zrcadle, tajné lékařské zprávy, které se nikdy nesmějí dostat na světlo nebo odporné vzkazy napsané rtěnkou. Ostatní jí závidí Cukrovou vílu, Giselle i jejího nového přítele Aleka. A aby tohle všechno dostali pro sebe, jsou ochotni i vraždit a mrzačit - doslova.  Nevinná hra se tak zvrhne v cosi zákeřnějšího a temnějšího a pravdy, které měly zůstat ukryté, vyplavou na povrch.

Tiny Pretty Things jsou vyprávěné z pohledu našich tří baletek. Kapitoly June, Bette a Gigi se pravidelně střídají, takže pokaždé dostaneme odlišný náhled na věc. U některých jiných knih mi to vyloženě vadí, ale tady se to díky bohu nestalo. Myslím, že kdyby kniha měla jen jednu vypravěčku, rozhodně bych ji nehodnotila tak kladně, jak se právě chystám. Protože každá z hrdinek má úplně odlišnou povahu a priority, za což dávám autorkám velké plus. Nebaví mě už číst o skoro totožných postavách.

První z nich - Bette - je mladší sestrou velké baletní hvězdy a neprosto dokonalé dcery Adele. Ta v jejím věku dostávala všechny své vytoužené postavy v představeních a prorážela si cestu na úplný vrchol. Bette chce být jako ona a nejlépe ji ještě zastínit. V očích učitelů i své rozvedené matky je totiž vždycky až ta druhá v pořadí. To se však mělo rolí Cukrové víly v Louskáčkovi změnit. Jenže všechny její velkolepé plány zničí ta nová Gigi. Do toho všeho se jí na hlavu sesype další sprška ran. Přátelé se k ní otáčejí zády, všem je odporná. Bette se na venek chová jako taková ta typická královna školy. Chladná, vždycky dokonale upravená a nebojí se zatnout drápky. Spolužačky jsou její hejno věrných přisluhovaček a nejlepší kluk na škole patří k ní. Jenže uvnitř se cítí úplně jinak. Všechno to po většinou jenom hraje, jenže i tak je to trochu - no, mrcha. To se mi moc líbilo. Tedy ne její chování, ale to, že autorky konečně vzaly nějakou takovouto postavu a začaly s ní pracovat. Většinou v knihách podobné holky najdeme jen jako hlavní záporačky, tady však Bette dostane vlastní prostor své chování vysvětlit.

June je taky netradiční hlavní hrdinkou. Kvůli události, kdy přišla o přátele, má problém někomu věřit. Moc se s nikým nebaví a snaží se být naprosto dokonalá. Stejnou věc vyžaduje i od ostatních. Její vztah s matkou taky není dvakrát růžový. Ona ji nechce nechat na konzervatoři dál studovat, pokud se nestane hvězdou. Taky trpí poruchou příjmu potravy.

Jestli tohle byly dvě hrdinky, které se naprosto vyhýbají stereotypu YA postav, tak Gigi bych mezi nějaké zvláštní charaktery asi nezařadila. Je to taková ta hodná holka, která je krásná a jde jí, na co sáhne. Rodiče by pro ni udělali prví poslední a nakonec se jí podaří získat vytoužené role a srdce nejpopulárnějšího kluka. Přes to všechno se chová laskavě a měla jsem ji opravdu ráda. June a Bette byly úderné a šly si za svým přes mrtvoly, zato Gigi byla vítaným odpočinkem. Dokud se na ni nesnesla smršť hrozeb a ona se musela začít potýkat s šikanou.

Co se týče vedlejších postav, mám tři, které bych tu chtěla zmínit. Tou první je Alek, přítel Bette a tanečník, co je zároveň synem významného představitele školy. Vidí Bette až nezdravě růžově a nemůže uvěřit, že by byla schopna něčeho špatného. Hraje roli v celé knize, ale nějak k srdci mi moc nepřirostl. Další je Liz. Ona se tam vlastně objeví jen párkrát, jenže se jí týká jedno velmi vážné téma. A nakonec Henri, taneční z Paříže, který je pro mě dosud záhadou. Na jednu stranu chápu jeho motivy a touhu po spravedlnosti, na druhou zase jeho metody úplně neschvaluji. Netrvalo dlouho, abych o něm ztratila dobré mínění.

V knize se řeší poměrně vážná témata. Vedle šikany, drog, rodinných problémů, kvůli kterým dojde i na zdravotní potíže jedné z postav, se v příběhu vyskytuje porucha přijmu potravy. Konkrétně hned několik baletek má anorexii a bulimii. Jedna z hlavních hrdinek to obhajuje tím, že přece nesmí jíst, aby byla dostatečně lehká na zvedačky. Nevím, jestli to tak je i ve skutečnosti, ale alespoň v knize jsem byla hodně šokovaná, jak moc vážné to u některých baletek je. Jsem ráda, že se autorky pustily do takovýchto úvah a nebály se zabrousit hlouběji. Doufám, že to v dalším díle dojde k nějakému uspokojivému konci.

Romantických linek v knize je dost. Máme tu Gigi a jejího budoucího přítele, u kterých mi však celý jejich vztah připadal moc "lusknu prsty a milujeme se". Pak se tu nečekaně objeví June a jeden kluk, ale tu lásku jsem jim nějak nevěřila. Tedy June ano, ale jejím protějškem si nejsem moc jistá. Bettino pobláznění Alekem je pro mě dosud záhadou. Nejspíš ho má vážně ráda...? Ale upřímně to tak trochu hraničí s posedlostí. Ze začátku mi přišlo, že Gigi tam asi polovinu knihy byla jen pro to, aby měli studenti na koho žárlit a aby si autorky mohly napsat nějakou pořádnou romantiku. To se nakonec naštěstí změnilo, ale stejně...

Pokud jde o hlavní zápletku v knize, nějak jsem ji tam nenašla. Neberte to špatně, ono jich je tam celkově dost, ale žádný hlavní děj příběhu to úplně nemá. Což je maličko škoda. Přišlo mi, že právě proto se mi to pomaleji čte. Nebylo tam totiž nic, co jsem strašně potřebovala vědět a kvůli čemu bych zhltla sto stran v kuse. Knížka se mi sice líbila, ale musela jsem ji číst po malých soustech, jinak jsem se začala nudit.

Jestli se bojíte, že abyste pochopili Tiny Pretty Things, musíte znát balet a baletní pojmy, není to tak úplně pravda. Jako člověk, který o baletě ví celkem dost, jsem s nějakými termíny neměla nejmenší problém. Myslím si však, že i někdo, kdo v životě slovo balet neslyšel, by z opravdu dobrého popisu pochopil, co se vlastně děje. Takže se knihy v tomto ohledu bát nemusíte.

Celkově mě čtení bavilo. Měla jsem sice trochu vyšší očekávání hlavně ohledně děje - který mě maličko zklamal - ale jinak si myslím nemám na co stěžovat. Postavami mě autorky dostaly a tématy řešenými v knize taky. Ty vztahy by mohly trochu spravit, ale knížka má přece jen 400 stran, takže jsem to vlastně tak trochu čekala. Doufám, že na tyhle věci budu u Shiny Broken Pieces místo nadávání pět chválou a že se dočkám uspokojivého konce série. Jinak Tiny Pretty Things určitě doporučuji, pokud vám méně akční děj moc nevadí. Jestli jste zvědaví na netradiční baletní prostředí, tak tady se ho dočkáte velkou měrou. Myslím si, že tohle není kniha pro každého, ale spoustě lidí se určitě zalíbí. A navíc to určitě znáte. Kdo nezkusí...