Recenze: S láskou, Lukov

Mezi láskou a nenávistí je pouze tenká vrstva ledu.

Autor: Mariana Zapata

Originální název: From Lukov with Love

Nakladatelství: Fragment

Počet stran: 472

Vazba: brožovaná

Anotace: Kdyby někdo Jasmine Santosovou požádal, aby popsala posledních pár let svého života jediným slovem, určitě by bylo sprosté. Po sedmnácti letech - a bezpočtu zlomených kostí - ví, že její šance uspět v krasobruslařských soutěžích jsou mizivé. Vše se ale může změnit s životní nabídkou od arogantního idiota, kterého má už dlouhou dobu chuť strčit pod rozjetý autobus. Jasmine tak možná bude muset přehodnotit úplně všechno, včetně názoru na Ivana Lukova.

Jasmine obětovala celý život nekonečným tréninkům, zlomeným kostem a namoženým svalům. Přestože je ohromný dříč, žádný velký závod dosud nevyhrála a pěkně ji to deptá. Navíc se na ni před časem vykašlal její partner ze sportovních krasobruslařských dvojic a kvůli Jasminině ne příliš pěkné pověsti se jí nepodařilo sehnat nikoho, kdo by s ní chtěl závodit. Přemýšlí, jestli už není na čase pověsit brusle na hřebík a místo aktivního sportování dělat trenérku. Bude jí už dvacet sedm a v krasobruslařském světě se za chvilku dostane do věku, který se prakticky rovná důchodu. Jenže... Jasmine nemá ve zvyku se vzdávat a navíc musí všem - a hlavně sobě - dokázat, že to přece jenom stálo za to. Příležitost jí spadne rovnou pod nos. Ivan Lukov, hvězda krasobruslařského světa, právě přerušil spolupráci se svou partnerkou a hledá za ni náhradu. Sice je to jenom na jednu sezónu, ale stejně... Jasmine váhá, když jí tohle místo Ivan a jeho osobní trenérka nabídnou. Vždyť se ti dva nemůžou vystát a pokud jsou spolu v jedné místnosti více než třicet sekund, rozpoutá se hotové peklo. Touha po tom konečně uspět ale zvítězí nad zdravým rozumem, a tak Jas skončí na jeden rok upsaná ke spolupráci s nafoukaným otravným mizerou. Jenže jak už se mnohokrát ukázalo, bariéra mezi láskou a nenávistí je opravdu tenká.

"Máma prohlašovala, že mám problém lidem důvěřovat, ale abych byla upřímná, čím víc lidí jsem znala, tím míň jsem chtěla poznávat další."

Jasmine není žádné neviňátko. Spíš naopak. Rčení "co na srdci, to na jazyku"  u ní nabývá úplně jiného významu. Když ji někdo naštve, bleskově mu to oplatí a nezdráhá se použít slova daleko za hranicí slušnosti. Tyhle její vlastnosti jí ve světě vysloužily pověst člověka, se kterým se nedá domluvit ani pracovat. Uvnitř je to ale správná holka, co se neváhá zastat slabších a svým přátelům je oddaná až za hrob.

"Jakmile jsem uviděl tvůj výraz, upřímně jsem se vyděsil, že popadneš ten hřeben, co jsem nechal u zrcadla, a použiješ ho podobně jako John Wick."

Ivan Lukov je jednoduše řečeno miláček. Jasmine ho však po většinu knihy považuje za úplného satana, takže se není čemu divit, když od ní dostane i takovou přezdívku. Jak se děj pomaloučku posunuje vpřed, začínají se objevovat i jeho další stránky. Spoustu věcí byste do něj na začátku knihy rozhodně neřekli. Tak třeba ti pejsci - jestli tohle není důkaz, že má zlaté srdce, tak nevím. Nemyslete si ale, že by šel pro urážky daleko. V tomhle jsou si vlastně s Jasmine dost podobní.

"Láska pro mě byla upřímnost, láska byla znát někoho včetně jeho dobrých i stinných stránek. Láska byla, když ve vás někdo věřil i ve chvíli, kdy jste si vy sami nevěřili. Láska vyžadovala úsilí a čas."

Vztah mezi Jasmine a Ivanem by se dal definovat jako od nenávisti k lásce. Každému musí být ale naprosto jasné, že tam o nějakou obrovskou nevraživost nejde. Ano, metají po sobě nadávky pokaždé, když se potkají, ale to k nim prostě patří. Oběma to vyhovuje a ani jeden z nich si z toho nic moc nedělá. Mariana Zapata je známá svými skvělými pomalými romantikami a to je taky to, co u jejích knih čtenáři vyhledávají. S láskou, Lukov v tomhle ohledu není výjimkou. Ty city mezi Jas a Ivanem se tam neobjeví jen tak lusknutím prstu. Během prvních sto padesáti stránek se tak nějak oťukávají a pořádně seznamují, i když se teoreticky znají roky, protože sestra Ivana je Jasminina nejlepší kamarádka.

"Prosím! Prosím, řekni mi, že někdo natáčí vaše tréninky. Jú! Řekni mi, že je budete vysílat živě. Já bych se dívala! Chci vidět každou minutu! A hlavně mi pošli rozvrh závodů. To bude jak Hunger Games na ledě. Koupím celé rodině lístky do první řady."

Velkým plusem S láskou, Lukov je určitě Jasminina rodina. Její mámu a čtyři starší sourozence budete mít zaručeně rádi, protože jsou to nejspíš ty nejsympatičtější vedlejší postavy v celé knize. To špičkování mezi nimi, vzájemná podpora a kamarádství mě bavily a líbilo se mi i jak Zapata celkově pracovala s tématem rodina. Z příběhu to rázem udělalo něco víc, než jen klasickou romantickou knížku.

"Výzvy byly těžké jen tehdy, když jste předem čekali, že neuspějete."

Autorka se do této knihy rozhodla zařadit trochu vážnější téma, které v mých očích S láskou, Lukov posunulo ještě o kus výš. Jasmine má sice skvělý vztah s matkou a sourozenci, ale s otce moc dobře nevychází. Jasini rodiče se rozvedli, když byla ještě hodně malá a ona si to - možná ne úplně vědomě - dává za vinu. Její táta ji navíc úplně nepodporuje v krasobruslení a byl by radši, kdyby se místo toho věnovala něčemu "užitečnějšímu". Asi nemusím říkat, že z toho Jasmine není úplně šťastná.

Hlavní hrdinka také trpí poruchou učení. Dře o to víc, aby se naučila všechny sestavy a skoky. Většinou se neohlíží na názory druhých, ale stejně ji občas raní, když se na ni lidé dívají jinak jen proto, že si třeba sama nezvládne přečíst menu v restauraci. Je to pro ni dost citlivé místo, takže jejímu vztahu s otcem moc neprospívá jeho tvrzení, že kdyby se Jasmine více snažila, mohla by vystudovat vysokou a nejít si nějakou pořádnou práci.

"V duchu jsem se pokoušela na škále od jedné do deseti určit, jak blbě tohle dopadne. Tipla bych si tak třicet."

I přes to, že hlavním námětem S láskou, Lukov je krasobruslení, nadchne tahle kniha i lidi, kteří tenhle sport viděli třeba jen jednou v životě. Vůbec nevadí, že neznáte názvy skoků a zvedaček, které Jasmine a Ivan provádějí na ledě. Mariana Zapata to má dokonale nastudované a dokáže to čtenáři podat tak, aby si to zvládl živě představit. Mluví se tu i o zraněních, krasobruslařských jídelníčcích a tvrdé dřině, takže to pak nepůsobí dojmem narůžovo nalakované pohádky.

Styl, kterým je příběh napsaný, je neskutečně čtivý. Knihy od této autorky obecně patří k těm, co přečtu nejrychleji. S láskou, Lukov sice vypadá na pořádnou bichli, ale jakmile se do ní pustíte, uvědomíte si, že jste už na dvousté stránce a o chvilku později na té poslední. Nechybí ani vtipné dialogy mezi postavami a zajímavé zápletky. U pár scén jsem se musela smát nahlas a to je u mě co říct. Kapitoly nejsou nijak dlouhé, ale ani kratičké. Prostě taková střední cesta, která bude nejspíš vyhovovat skoro všem.

Celkově jsem z knihy naprosto nadšená. Když jsem se dozvěděla, že má vycházet další dílo od Mariany Zapaty, hned jsem se začala těšit. Vytvořila jsem si vysoká očekávání a doufala jsem, že mě S láskou, Lukov nezklame.

Nezklamal.

Bavila mě zápletka, mezi Jasmine a Ivanem to pořádně jiskřilo a navíc se mi dostalo i spousty skvělých vedlejších postav. Řešila se tu i vážnější témata, u rozhovorů mezi ústřední dvojicí jsem se mnohokrát zasmála a kniha mi celkově zvedla náladu.

Pokud hledáte něco, u čeho můžete vypnou a nechat se vést na vlně příběhu spolu s hlavními hrdiny, běžte do toho. Jestli se vám ale nelíbil Kulti, raději S láskou, Lukov nezkoušejte nebo ke knize přistupujte opatrně. V tomhle případě by se totiž mohlo stát, že budete nepříjemně překvapení nebo zklamaní.