Recenze: Studie kouzel

19.04.2021

Ovládne Jelena svou moc a zachrání dívky unesené kvůli strašlivému obřadu?

Anotace: Po útěku z Ixie má Jelena v Sitii, dlouho ztracené domovině, šanci znovu se setkat s rodinou. Ale cizí země má vlastní tajemství, a navíc zde s Jelenou jednají jako s nepřítelem. A to i ti, kteří by měli stát na její straně - třeba vlastní bratr. Jelena se musí dostat do citadely, kde se bude učit, jak ovládnout své magické dovednosti. Zatímco se učí pravidla kouzel, narazí i na ty, kteří jsou ochotni udělat cokoli pro to, aby je zlomili. Zachrání ji kouzla kolující jí v krvi, nebo budou její zkázou?

Autor: Maria V. Snyder

Originální název: Magic Study

Počet stran: 472

Série: Studie jedu #2

Jelena musela po rozkazu k popravě vydaném velitelem opustit Ixii a odjet s Irys, Čtvrnou kouzelnicí, do jižního království Sitie. Cestou vysazovaly všechny sirotky a hledaly jim rodiny, od kterých byli uneseni kouzelníkem Mogkanem. Jelena sama je jednou z nich a když se po dlouhých letech opět setká se svou matkou a otcem, myslí si, že by už konečně mohla najít místo, kam zapadá. Jenže ne všichni jsou z návratu ztracené Zaltanské dcery nadšení - zejména pak Jelenin bratr Leif se chová, jako by sestra byla špeh vyslaný ze severu, aby zničil jejich království. Při společné cestě do Citadely, kde se hlavní hrdinka chce naučit ovládat svou magickou sílu, se Leifova nedůvěřivost projeví naplno. Podezíravě se na ni nekouká jen on, jemu podobných kouzelníků a občanů Sitie je mnohem více. Navíc se ukazuje, že někdo unáší mladé dívky a mučí je, aby získal schopnosti silnější než má První kouzelnice.

Jelena je sympatická hlavní hrdinka. Nevystupuje přehnaně silácky, ale ani to není žádná bezbranná chudinka. Umí myslet a dokáže se o sebe postarat. V životě to neměla lehké. Pokud jste četli první díl (a já doufám, že ano), tak znáte její nepěknou minulost. Přes to všechno neztratila jikru a je schopná se svými démony bojovat. V průběhu knihy se učí používat magii, která se u ní ale projevuje nevšedním způsobem. Někteří se na ni i tady - v království, kde jsou kouzelníci uznávanými lidmi - koukají se strachem v očích. Ve Studii kouzel se Jelena snaží najít samu sebe a místo, kam patří. Nehodlá se však nikomu omlouvat za to, co udělala.

"Nemám žádné hříchy, abych se musela kát. Nelituji svých minulých činů, a proto žádnou očistu nepotřebuji."

V knize se objevuje mnoho nových tváří. Patří mezi ně rodiče Jeleny, její bratr Leif, který s ní byl jako poslední toho dne, kdy ji unesli, nebo třeba synovec mrtvého krále Ixie. Jeho postava mi chvílemi byla sympatická, ale převládaly spíše okamžiky, kdy bych ho nejraději uškrtila. Více prostoru také dostala Irys, kouzelnice, jež původně měla za úkol zavraždit Jelenu. To ona dělá hlavní hrdince mentorku a průvodkyni, co se týče její kouzelné síly.

Nechybí tu ale ani staří známí z prvního dílu. Ve druhé polovině knihy přicházejí opět na scénu Janko a Ari, dva vojáci, kteří naučili Jelenu sebeobraně a bojovému umění. K mému velkému štěstí se ukázal i Valek. Je jednou z mých nejoblíbenějších postav této série a trochu jsem se bála, že vzhledem k prostředí, kde se děj odehrává, ho autorka úplně vyškrtne. To se sice nestalo, ale ocenila bych, kdyby se třeba v třetí knize série dostal více do popředí děje.

Vztah mezi Jelenou a Valekem pokračuje. Už ve Studii jedu jsem jim fandila a zůstala jsem příznivcem této dvojice doteď. Ta chemie mezi nimi je uvěřitelná a skvěle funguje, žádné křečovitosti nebo nepřirozené chování jsem nezaregistrovala. Všechny jejich rozhovory jsem si užívala a hlavně ke konci tam měli spoustu společných chvilek. Jsem zvědavá, co si pro ně Maria V. Snyderová nachystala v další knize a doufám, že se nerozhodne je rozdělit. Byla by to škoda.

"Tvůj život se kroutí jako had, ale ať už se otočí, kolikrát chce, stejně vždycky skončíš tam, kam patříš. Vedle mě."

Svět v knize je v podstatě založený na takovém tom klasickém principu. Je tu jedno království - Sitie - kde si kouzelníků cení a magie je součástí běžného života a pak tu leží druhá země - Ixie - která pro změnu lidi se zvláštními schopnostmi odsuzuje. Vlády těchto dvou států se v poslední době snaží najít nějakou společnou cestu, ale podezíravost mezi nimi stále ještě nevymizela. Samotná magie, které se tato kniha už i podle názvu věnuje velkou měrou, je tu připodobňována dece, z níž si někteří obdaření lidé dokáži přitáhnout nitku. Hlavní hrdinka se jí musí naučit ovládat, protože jinak by tuto "deku" mohla nedopatřením zničit. Toho se ostatně všichni čarodějové bojí.

Věc, co se mi opravdu líbila, byly kmeny žijící v Sitii. Není to země, kde by vládl jeden rod - vede ji rada složená s kouzelnických mistrů a právě zástupců jednotlivých kmenů. Každá z těchto společností lidí má trochu jiné zvyky a tradice, věří v jiné věci a odlišně se chová. Každý její člen dostává za příjmení rodiny ještě i příjmení klanu.

"Hledej myslí, ne očima."

V příběhu se objevilo hodně zvratů, které jsem nečekala. Jeden velký ke konci knihy ani nepočítám. Maria V. Snyder píše čtivě a poutavě, takže se od knihy nejde odtrhnout. V textu se našlo pár zajímavých myšlenek a krásných obrazů, co pohladily po duši. Dialogy mezi postavami byly skvěle napsané a mnohdy i vtipné. Studie kouzel má spíše kratší kapitoly, takže i to napomáhalo k rychlejšímu čtení.

Najdou se zde trochu krvavější a drsnější scény, ale nic, co by nebylo už ve Studii jedu. Hlavně narážím na ty věci, co se děly uneseným dívkám. Snyderová holt patří k těm krvelačnějším autorkám, co se nebojí psát bez nějakého příkrasu a na rovinu. Oceňuji to, protože to knize dodává takový realističtější a více středověký nádech.

Moc se mi líbí i vzhled knihy. Studie kouzel i Studie jedu mají nádherné obálky, které budou ozdobou každé knihovničky. Jsem ráda, že v Česku tato série vychází s jinými obaly než v zahraničí, protože jsou prostě hezčí. I mapa světa uvnitř je skvěle zpracovaná i přehledná. Jsou na ní zobrazeny jak státy, tak i území kmenů, vojenské oblasti v Ixii, důležitá města nebo vesnice a významné stavby. Sama jsem ji při čtení využívala velkou měrou.

Celkově můžu Studii kouzel jen a jen doporučit. Sympatické hlavní postavy, zajímavá zápletka, mnohdy nečekané zvraty a i něčím originální svět. Celou knihu jsem i přes to, že má skoro pět set stránek, přečetla za jediný den. Mezi young adult fantasy se u  mě tato série řadí k těm nejvíce povedeným a i přes to, že v originále vyšla už před nějakou to dobou, neztratila své kouzlo. Jestli máte rádi Skleněný trůn, sérii Dvůr trnů a růží nebo prostě jen hledáte nějaký krapet temnější čtenářský zážitek, určitě vás tato kniha nezklame. Já jen doufám, že první dva díly téhle šestidílné série budou brzy následovány dalšími.