Recenze: Studie ohně

26.09.2021

Studium skončilo, přichází skutečné zkoušky.

Autor: Maria V. Snyderová

Originální název: Fire Study

Vydáno: 2021

Počet stran: 480

Anotace: Když se zemí rozšíří zprávy, že je Jelena Hledačkou duší a dokáže duše polapit i pustit na svobodu, lidé začnou být neklidní. Jeleniny neobvyklé schopnosti i minulost ji už tak staví mimo společnost. A zatímco Rada projednává její osud, dostane znepokojivou zprávu: vražedný kouzelník, kterého již jednou porazila, plánuje napadnout její vlast.

Čest tak Jelenu vyšle na cestu, která ji dovede na pokraj sil, a vpřed ji žene jen naděje, že se znovu setká se svými drahými. Na této pouti ji doprovázejí spojenci, nepřátelé, milenci i vrazi a jejich loajalita je pochybná. Jelena bude mít jen jedinou šanci ukázat, co v ní je. Podaří se jí zachránit zemi blízkou jejímu srdci?

Jeleně se podařilo porazit Křovináře, který pomocí mučení získával duše mladých dívek. Ve vězení se ale moc dlouho neohřál. Falešný následník trůnu Ixie Cahil ho pustil na svobodu a výměnou za vojenskou podporu a trůn se spojil s Davijskou škodnou. Jelena mezi tím oficiálně dokončila studium a stala se pomocnicí Čtvrté kouzelnice. Když ale do Domova mágů dorazí zpráva, že se uprchlého zločince i s jeho osvoboditelem podařilo vypátrat, neváhá a v doprovodu svého bratra, zrazeného vojáka a Měsíčního muže vyráží po jejich stopách. Ty je zavedou až někam za oponu světa a Jelena zjistí, že nestojí jen proti Davijcům s jejich temnými krvavými rituály, ale i proti daleko silnějším a starším protivníkům poroučejícím ohni.

Jelena se oproti předchozím knihám změnila. Řekla bych, že dospěla a zatvrdila se. Jak je v knize několikrát zmíněno, stala se takovou neoficiální vůdkyní, na kterou se ostatní obracejí s řešením problémů týkajících se magie a situace mezi Sitií a Ixií. Když porovnám její chování tady a v prvním díle, najdete tam ty rozdíly. Zatímco ve Studii jedu jí chybělo takové to "seběvědomí", tady už ho alespoň na venek ukazuje. V nitru má ale trochu problém s tím, že to, co od ní jako od Hledačky duší všichni očekávají, nemůže nikdy zvládnout naplnit.

"Jeho tvář zbledla, naposledy sebou trhl a potom zůstal nehybně ležet. Zrak se mu zakalil, jak jeho duše opustila tělo."

Další postavou, které se tato kniha věnovala větší měrou, byl Měsíční muž. Jedná se o Jelenina Tkalce příběhů, který má nejspíše znát její životní dráhu a i podrobněji chápat její úděl Hledačky duší. Ve druhém díle série na mě působil dojmem, že je to takový ten záhadami opředený, moudrý a vyrovnaný mentor, který bude hlavní hrdinku zahrnovat radami. Ve Studii ohně ho autorka poněkud zlidštila. Trochu mě to překvapilo a musela jsem si na to zvyknout, protože to na začátku působilo jaksi zvláštně. No, tady alespoň vidíme, že i vševědoucí kouzelníci mohou trpět klaustrofobií.

Když už je řeč o této sérii, myslím, že asi nejzajímavějším charakterem - čistě z mého pohledu - je tu Valek. Ani trochu by mi nevadilo, kdyby se autorka chvilku pro změnu soustředila na něj. Ve Studii ohně se sice objevuje, ale stejně bych se o něm chtěla dozvědět víc než jen to, jak se dokáže nepozorovaně dostat kamkoliv si zamane. Jako postava má totiž obrovský potenciál a byla by škoda ho nevyužít.

"Už brzy, lásko. Už brzy se k tobě připojím. Jistota, že se sejdeme v jiném světě, byla mojí jedinou útěchou."

Vztah Jeleny a Valeka se dle mého názoru pohybuje celkem vysoko na seznamu předností této knihy. Většinou to totiž bývá tak, že obě dvě postavy mají stejné názory a po nějaké době začnou být jak bez toho druhého ani krok. U této dvojice to ale neplatí.  Každý funguje jako úplně samostatná jednotka a vzájemně respektují práci a názory toho druhého. Valek je příznivcem režimu velitele v Ixii, který mimo jiné zahrnuje i zákaz veškeré magie a Jelena je kouzelnice. Pořád jsou ale spolu a klape jim to i přes to, že každý žijí v jiné zemi.

Autorka přidala ve Studii ohně i nové prostředí tří světů, které hlavní hrdinka na krátkou chvíli navštíví. Soustředí se taky podrobněji na jednotlivé sitijské klany - hlavně na Písečňáky z Avibijských plání. Problém ovšem nastává v momentu, kdy se vám Synderová snaží vysvětlit nějaké nové skutečnosti. Občas to totiž působí zmatečně a trochu zvláštně, takže se musíte zastavit a vstřebat to.

"Vypadalo to tu jako u Písečňáků doma, jen barvy chyběly a všechno se halilo do černé, bílé a odstínů šedi."

Studie ohně je napsaná jednoduchým stylem. Sem tam se najde nějaká pasáž se zajímavou myšlenkou, ale většinou je to spíš takové vypravování. Děj plyne rychle a i na pouhých třiceti stránkách se toho stihne stát opravdu hodně. Maria V. Snyderová umí udržet čtenáře u knihy a já jsem třetí díl, stejně jako dva předchozí, přečetla za necelý den a půl.

Na první pohled jsem si myslela, že zápletka celého příběhu bude mnohem jednodušší, než byla. Ze začátku tomu totiž všechno nasvědčovalo. Rozhodně jsem od autorky nečekala, že by to celé takhle překombinovala a zamotala. Myšleno v dobrém slova smyslu. Zvraty se to v knize jen hemží - některé jsou méně předvídatelné než jiné - a až po zpětném ohlédnutí mi došlo, jak moc spolu všechny události knih souvisely.

"Na duchy se nedá nevěřit! Jsou to zbloudilé duše, kterým můžeš pomoct najít cestu."

Na konci příběhu byly zodpovězeny téměř všechny otázky, ale i tak tam je pár náznaků, o čem asi bude další pokračování. Z toho, co jsem si zjišťovala, patří do této série šest dílů, které jsou rozdělené jako dvě na sebe navazující trilogie. Tak uvidíme, jestli se u nás v ČR ta druhá trojice objeví.

Celkově Studie ohně naplnila očekávání, která jsem do ní vkládala. Skvěle se četla, nevynechala oblíbené postavy, přinesla nové informace a rozvinula i ty, které už pro čtenáře dávno nebyly neznámé. To, že v originále vyšla už před třinácti lety, nemusí ani zdaleka znamenat, že by si v této době nenašla fanoušky. Podívejte se na Harryho Pottera nebo Pána prstů.

"Pro samou magii jsi úplně zapomněla používat obyčejné smysly."

Jestli jste četli už první dva díly, byla by škoda si nepřečíst i ten třetí. Stojí za to. Z mého pohledu je sice trochu slabší než ty dva předchozí, ale stále se na pomyslném žebříčku drží opravdu vysoko. Pokud jste tu jen tak náhodou a máte rádi klasickou YA fantasy, Studie jedu a pak i tato kniha se vám snad zalíbí.