Recenze: Zachraň mě

Obálka: Kreativní bojovníci s. r. o.

Originální název: Save me

Nakladatelství: Red

Počet stran: 320

Vazba: pevná s přebalem

Anotace: Kniha Zachraň mě je o tom, co se všechno může stát, když studentka prestižní školy Maxton Hall v Anglii uvidí, co nemá...

Taky o tom, jak se nesmělá, puntičkářská a cílevědomá stipendistka Ruby, která se dosud zajímala jen o studium a práci v Organizačním výboru pro školu, dostane do situací, které ji donutí vidět svět pravdivěji a barevněji.

Rodina Ruby je docela obyčejná, ale harmonická, zatímco James je dědicem starobylého oděvního impéria a příkladem zkaženého, nevychovaného mladíka, který se snaží "užít si poslední rok na střední". Kniha je o jejich vzájemné přitažlivosti a štěstí, které spolu nacházejí, ale o které musejí bojovat, a stále znovu jim uniká. Je o tom, jaké to je, projít se po prvé kampusem oxfordské univerzity, na které Ruby od dětství touží studovat, a přáních, která se možná splní. Jaké je, když se potkají na přijímacích zkouškách na Oxford daleko od domova...

Ruby má odjakživa jediný cíl - dostat se na Oxford. Když mámě a tátovi v sedmi letech oznámila, že bude na této anglické universitě studovat ekonomii, politologii a filozofii, jen se nad jejím snem zasmáli. Za deset let jí ale chybí už jen poslední krok k tomu, aby si ho splnila. Jenže když si jde od vyučujícího na Maxton Hall vyzvednou doporučující dopis k odeslání na Oxford, je svědkem něčeho, vlivem čeho by mohly všechny ty večery plné učení přijít vniveč.

Přistihla je. Suttona a Lýdii. A ta je bohužel Beaufortová, členka rodiny, která prestižní školu prakticky řídí. A ona ví, že to Ruby ví. To je samo o sobě dost špatné, ale horší je, že když tuhle "situaci" začne řešit James, Lýdiino dvojče, přestane být rázem pro všechna ta zbohatlá děcka navštěvující Maxton Hall neviditelná. Myslí si, že s ním něco má. Přitom se James jen snaží pojistit si, že se ta novina o jeho sestře a Suttonovi neobjeví v bulváru. Ale ona nepřijme ani úplatek, ani "tělesné služby", dokonce ani dvojnásobek toho všeho výměnou za své mlčení. A to Jamese dopaluje. Začne se montovat do jejího života ve snaze ochránit svou rodinu a... Možná, že ta Bellová není až tak nudná, upjatá a hrozná.

,,Jak může někdo mít tak vysoké IQ jako ty a pak úplně vážně vypustit slovo jako 'přítel s výhodami'?"

Hlavní hrdinka Ruby je odvážná, cílevědomá puntičkářka se zálibou v pořádku. Všude s sebou nosí zápisník, do něhož si dle barevných barevných kategorií zaznamenává vše od "dokončit projekt" po "vyplakat se u maminky". Na Maxton Hall šla jen proto, aby měla větší šanci uspět při přijímačkách na Oxford. S tamějšími lidmi nechtěla mít nic společného. No, zezačátku možná chtěla, ale potom rozhodně ne. Všichni ti dědici obchodních impérií nebo potomci anglické šlechty se na ni totiž dívali s opovržením, kterým jasně dávali najevo, co si o ní jakožto dívce z malého domku v chudší čtvrti myslí. A tak se stala neviditelnou. James ji ovšem vytáhl na světlo. Ukázal jí, že ne všechno je takové, jaké se to může zdá. Změnil ji a kus po kousku ničil její bariéry.

Do Ruby jsem neměla nejmenší problém se vcítit. V jistých ohledech mi připomínala sebe samou. Chovala se logicky a to u postav z takovýchto knih nemusí být vždy samozřejmé.

,,Zatímco ona bere svůj život do svých rukou, se mnou pohybují sem a tam jako s figurkou na šachovnici. Zatímco ona žije, já jenom existuju."

James se o peníze nikdy starat nemusel. Jeho rodina vlastní značku pánských luxusních obleků, které se prodávají za tisíce ne-li desetitisíce liber. Po materiální stránce mu tedy nic nechybí. Postrádá daleko důležitější věc - svobodu. Nemůže žít tak, jak by chtěl. Nemůže být s tou, s níž by chtěl. Svůj poslední rok na Maxton Hall si proto hodlá náležitě užít. Ruby mu to však zkomplikuje. Nejen tím, že se musí účastnit těch směšných schůzek Organizačního výboru, ale také tím, že mu ukáže, co by mohlo být, kdyby se odvážil postavit svému chladnému otci a jít si za svým.

Je James arogantní? Dozajista. Nepříjemný? Občas. Mnohem častěji je to ale milý, vtipný a hodný kluk, který by se pro ty, které má rád, rozkrájel.

,,Když člověk ztratí roky hněvem a sám se ničí, není lepší než osoba, která mu ublížila."

Co se týče postav, je tu ještě jedna věc, ke které bych se chtěla vyjádřit. V knize několikrát padne slovní spojení: Jamesovi povrchní přátelé. Nemyslím si, že toto platí o všech z jeho party, ale minimálně dva na mě takovýmto dojmem působili. Když se James začal měnit, oni na to reagovali něčím ve stylu "Kde je ten pravý James, který se chce jen bavit?" Promiňte, ale to, že vám začne záležet i na něčem jiném než na tom propít celou noc, není nic špatného. A jestli na Jamesovo v jednom bodě až nepříčetné chování zahrnující horu koksu a alkoholu řeknou jen: "Tak tady je náš kamarád!", jsou to opravdoví přátelé? Toť otázka.

,,Protože si zasloužíš něco lepšího. Moje budoucnost je už předem odsouzená k debaklu. Tvoje ne."

Romantika - to je to, oč v knize běží. Ruby a James si k sobě hledají cestu a pochopitelně musejí překonat spoustu překážek - včetně nepřízně rodiny, aby se dočkali svého šťastného konce.

Jestli je romantická linka uvěřitelná? Dle mého názoru ano. Ruby a James se do sebe kousek po kousku zamilovávají a mají spoustu pochybností. Zvláště pak Ruby se vehementně brání svým citům vůči tomu "nafoukanému pitomci". Jenže od nenávisti k lásce je to jen krok a nikdo asi doopravdy nečeká, že by si ti dva spolu nakonec nic nezačali. Mona Kasten tu ale překvapí tím, jak nám posledními slovy zlomí srdce.

,,Neexistuje snad to přísloví. 'Odpustit, ale nezapomenout'?"

Jestli se tu řeší nějaká těžká témata jako v autorčiných přechozích knihách? Ano - tak trochu, nic podobného Začít znovu ale nečekejte. Zachraň mě vypráví především o tom vztahu mezi ústřední dvojicí, se kterým se posléze začínají prolínat i Jamesovy rodinné problémy.

Jeho otce jsem neměla ráda - oprávněně uvážíme-li, jak se ke svému synovi choval. Jeho matka nebyla až tak hrozná, nicméně jí nevadilo Jamesovi vstupovat do života a diktovat mu, co má dělat. Nějaká podpora? Tu jsem tam moc neviděla.

Konec byl šokující v nejednom směru - nedokážu si představit, kdo by něco takového udělal. Ale - jak už jsem říkala - druhé Začít znovu to v tomto ohledu rozhodně není.

"Ty nemáš tušení, jaký doopravdy je."

Jestli je nějaký rozdíl mezi Začít znovu a Zachraň mě, když se mluví o erotických scénách? Je. V Zachraň mě jich bylo oproti druhé zmiňované knize o dost méně. Objeví se tam celkově jedna - úplně na konci. Takže pokud vám toto na předchozích dílech Mony Kasten vadilo - ať už z jakéhokoli důvodu - zde je tomu jinak. Jen informuji, nic víc.

,,Odpuštění zpravidla následuje po špatném jednání. Ale když někomu odpustíme bolest, kterou nám způsobil, neznamená to, že prostě zmizí. Dokud člověk ještě cítí bolest, je odpuštění falešné."

Autorka píše čtivě, bylo tomu tak v jejích minulých knihách a ani Zachraň mě v tomto není výjimkou. Četlo se rychle, děj se nijak netáhnul. Zkrátka se pořád něco dělo - a i kdyby nedělo, Mona Kasten to umí pod ty svoje "kudrlinky" hezky schovat. Ano, kniha má jen nějakých tři stan dvacet stran, ale i tak - přečíst ji za den za dva? To už o něčem vypovídá.

,,Možná by sis měl zvyknout na to, že ti lidé ránu vrátí, nebo se smířit s myšlenkou, že tě někdo odmítne."

Pokud milujete, když dostanete příběh naservírovaný jak z pohledu hrdiny, tak z pohledu hrdinky, mám pro vás dobrou zprávu. Přesně tak je totiž Zachraň mě vyprávěno: očima Ruby i Jamese.

"Mrzí mě to," říká.

"Co tě mrzí?" zeptám se tiše.

"Že jsem ti dosud nedal tolik důvodů, aby ses na mě podívala tak, jak ses předtím dívala na Kierana."

Zachraň mě není námětem úplně originální - to snad chápeme všichni. Bohatý kluk, chudá holka? To už tu bylo tolikrát, že to ani nespočítám. Autorka si s tím však poradila svým vlastním způsobem a to oceňuji. Nevidím důvod, proč by se něco takového mělo brát vyloženě jako mínus - pravda, v některých případech ano, v tomto ale ne

A když už mluvíme o mínusech, tak opakem - tedy plusem - se stává obálka. Ta je totiž nádherná.

,,Nikdo nemůže ztratit něco, co mu vůbec nepatří, Ruby Bellová."

Celkově se kniha řadí k těm povedeným. K dokonalosti jí přece jenom ještě něco málo chybí, svůj hlavní účel však splnila na jedničku - a to umožnit čtenáři ponořit se do příběhu a odpočinout si. Hlavní postavy mě bavily, líbilo se mi to prostředí, které mi chvílemi připomínalo Papírovou princeznu a konec byl, řekněme, nečekaný.

Jestli máte rádi Monu Kasten, tak knihu určitě nesmíte vynechat. A pokud jste od ní zatím nic nečetli, tak by Zachraň mě mohlo být takovou dobrou přípravou na její ostatní příběhy.