Recenze: Nástroje smrti: Město ze skla

Anděl vystoupil z jezera. V jedné ruce držel meč a v druhé pohár...

Autor: Cassandra Clare

Originální název: City of Glass

Nakladatelství: #booklab

Počet stran: 496

Vazba: brožovaná

Anotace: Clary postupně odhaluje další střípky z minulosti své rodiny a přitom nalézá spojence v tajemném lovci stínů Sebastiánovi. Valentýn sbírá veškeré síly, aby jednou provždy zničil všechny lovce stínů, a jediná šance, jak ho porazit, spočívá ve spolupráci s odvěkými nepřáteli. Ve třetím díle série musí Clary získat vládu nad svými nově objevenými schopnostmi, aby zachránila Skleněné město. Ale je to vůbec v jejích silách?

Lightwoodovi jsou předvoláni do Alicante, hlavního města Idrisu - domovské země lovců stínů, aby osvětlili spolku události z předchozí knihy. Clary chce jet s nimi ale z úplně jiného důvodu. Její matka je v kómatu už hodně dlouho a ona se bojí, že umře. Právě v Idrisu by měl žít čaroděj, který ji dokáže probudit. Jenže všechno se zvrtne a nakonec s sebou vezmou i ty, kteří měli zůstat v New Yorku a naopak. Valentýn navíc pátrá po posledním z nástrojů smrti, totiž po Zrcadle smrti a je rozhodnutý válku, ke které se schyluje, vyhrát za každou cenu - i kdyby to měl být život jeho nejbližších. Do toho všeho se Clary poznává s okouzlujícím Sebastiánem - lovcem stínů z Paříže. Taky se musí vypořádat se svými city, které chová k Jaceovi, i když ví, že je to její bratr. I Jace má své démony a to platí i o ostatních postavách. Válka je na spadnutí a oni musejí obětovat hodně, aby se jim podařilo zvítězit.

Clary už oproti ostatním dílu poměrně vyspěla. Sice nad ní ještě v některých částech vrtím hlavou, ale opravdu se změnila z civilky v lovkyni stínů. S její povahou nemám problém, i když někdy je to trochu horká hlava, což je a není na škodu. Vidím na ní, jak se snaží vyrovnat s tím vším, co ji potkalo. Hodně se tu rozebírají její city k Jaceovi, já osobně jim fandím už úplně od začátku. Myslím, že všem muselo být jasné, že to se Simonem prostě nemá budoucnost. Jinak její kapitoly mě moc bavily, sice mě zpočátku malinko vytáčela, ale pak to byla zase ta stará známá postava.

Jace - někdo, jehož příběh mě v jistých okamžicích dojal. To, jak odsuzovačně se na něj dívá tolik lidí, by skoro nikdo nezvládl. Párkrát mě už napadlo, jestli bych se pod tlakem toho všeho sama nezhroutila. Jenže on je silný a jde dál. Tahle postava je tam prostě potřeba, bez Jace by příběh neměl takové kouzlo. Nevím, jestli jsem jediná a nebo ne, jenže podle mě mu toho Cassandra Clare naložila na ramena snad nejvíc ze všech. V důsledku toho jak vyrůstal a jak se k němu chovali se ani nedivým, že není zrovna otevřený. Ale to co cítí ke Clary - no nebudu vám lhát, je to vážně krásné.

Simon je další z postav vystupující v knize. Přiznám se, že když jsem tuhle sérii začala číst, dvakrát nadšená jsem z něj nebyla. No jo, zase nějaký nejlepší kamarád hlavní hrdinky. Jenže autorka z lehce otravného kamaráda vytvořila hrdinu, který hraje v celém příběhu určitou důležitou roli. I on, podobně jako většina postav, od prvního dílu prošel proměnou. Osobně si myslím, že mu prospěla. Sice je to pořád ten starý známý Simon, ale vlastně ani není. Docela se tu začal sbližovat s Isabelou a Maiou, upřímně by mě zajímalo, se kterou nakonec skončí. Jinak jsem zvědavá na tu věc okolo znamení, ale to se nechme překvapit.

Konečně si taky můžu přestat stěžovat, že Alek, Isabela a Magnus nedostávají prostor. Tady ho totiž měli! Což C. Clare udělala jen dobře. Isabela tu totiž má pár svých kapitol a já ji trochu lépe poznala. V předchozích knihách sice taky vystupovala, ale teď jsem ji snad začala pořádně chápat. A upřímně? Líbí se mi. Alek a Magnus jsou "kapitola" sama pro sebe. Už se tam objevil nějaký posun v jejich vztahu, ale pořád se ještě těším, že to autorka nějak rozvede. Protože to má velký potenciál do budoucna.

Když už jsem tu tak pěkně nakousla vztahy, tak určitě musím zmínit, že se tu uzavíralo hodně nedořešených romantických linek. Ne jen ta Claryna a Jaceova nebo Magnusova a Alekova, ale taky spousty dalších postav. Což se autorce myslím povedlo opravdu slušně. Je to teprve třetí díl, ale stejně se nemůžu dočkat, jak to celé bude pokračovat. Taky se tu rozplétá celá řádka minulosti lovců stínů, jednotlivých rodin, Kruhu a taky hlavního záporáka Valentýna. Nakonec se ukáže zajímavý obrázek.

Oproti jiným dílům vzrostla délka Města ze skla alespoň o sto stránek. Přestože je kniha obsáhlejší, děj se rozhodně nezpomaluje. Naopak mi přišla ještě akčnější než Město z kostí a Město z popela. Taky jsem tento díl přečetla nejrychleji ze všech, co se mi zatím dostaly do ruky. Ona autorka samotná má skvělé nápady a úžasný vypravěčský styl, který dokáže vtáhnout do příběhu. Její knihy se prostě čtou úplně sami. Čtivé? Čtivé to tedy rozhodně je.

Zvratů v téhle knížce se objevuje hned několik. Jsou dobře rozmístěné a některé i překvapí. Nemůžu říct, že bych něco nečekala, ale stejně mě autorka i párkrát dostala. Kniha samotná má spoustu zápletek, ale ta hlavní, o kterou tu jde už od začátku, se nakonec hezky uzavře. Stále tam je však prostor pro další díly, to se nebojte. Clare tu všechno vysvětluje a dostala jsem odpovědi na mé otázky. Pořád mám však pár teorií, ty si ale budu muset ověřit v následujícím Městě padlých andělů.

Příběhu prospěla i změna prostředí. V New York C. Clare stále má možnosti jak pokračovat, ale upřímně jsem byla na Idris a Alicante zvědavá. Vykresluje je skoro stejně, jak jsem si je představovala. Z toho jsem měla opravdu radost. Líbilo se mi, že se tu scházejí lovci stínů z celého světa. Jedna z nových postav v knize je například dcerou vedoucí Institutu v Pekingu.

Celkově se tahle kniha moc povedla. Nezklamala a překvapila. Splnila všechno, co jsem od ní očekávala a za to jsem moc ráda. Musím taky zmínit krásné grafické povedení. Nové obálky, co knihy o této autorky dostávají, jsou nádherné. Určitě doporučuji si celou sérii přečíst. Většině lidí se asi zalíbí svět ve kterém jsou upíři, vlkodlaci, čarodějové a víly. A jestli se do knih bojíte pustit, tak to prostě vyzkoušejte a uvidíte.

Město ze skla hodnotím o lépe než předchozí díly a je hezké vidět, že série má vzestupnou tendenci. Jestli to takhle půjde dál, budu muset dát u poslední knihy šest hvězdiček. Ale uvidíme.

Honocení:

Recenze na předchozí díly - Město z kostí